Teleskopobservationer avlsutades med kometnedslag - ägaren svårt skadad

I en lägenhet i Härnösand inträffade igårkväll ett besynnerligt missöde, då en 7-årig pojke använde familjens teleskop på balkongen. Enligt uppgifterna ska han ha använt teleskopet säkert som vanligt med linsskyddet på i början, men sedan tog han dumdristigt nog av det. "Så har det varit varje gång jag kollat, man ser ingenting men det är spännande ändå! Jag ville helt enkelt prova något nytt, och det var då jag beslutade att ta av skyddet." Kalmarforskarna anser att hans agerande var ett fruktansvärt misstag. "Han borde ha förstått bättre..." menar Torsten Harmelin. 
 
En bild på kometen som igår träffade den 7-årige pojkens teleskop i Härnösand.
Bilden togs endast några sekunder innan nedslaget, från observatoriet i Kiruna
"Den lyser värsta coolt, konstigt att den kan vara farlig egentligen..." säger Rolf Paalm med en suck 
 
När han därefter kollade i det osäkrade teleskopet såg han många olika saker, berättar han. "Det var nåt som rörde sig jättesnabbt och blev större och större, men jag orkade inte bry mig så mycket för det var sent." säger 7-åringen. Astronomerna hävdar att det han såg var en så kallad komet, vars diameter uppskattas till ca. 80 mil. "Vi har studerat dem på film, och vet hur farliga, samt stora de är." förklarar Rolf Paalm vid Kirunas observatorium. Nästan genast efter denna syn, ska den komet han såg plötsligt ha störtat rakt mot honom i en extremt hög hastighet, och slutligen träffat teleskopet, vilket förblindade pojkens vänsteröga permanent. "Jag kommer ihåg att jag sa 'aj' efteråt, så det gjorde nog rätt ont." säger han skrattandes.
 
Den teleskopmodell som 7-åringen använde sig av vid incidenten.
"Jag kanske var lite extrem som tog av linsskyddet ändå. Alla vet ju att det är livsfarligt." menar pojken ångrandes.
 
Samtliga forskare beskyller brandkåren för de skador som pojken har vållats, och menar att det var ytterst oansvarigt att inte försöka släcka kometen på väg ner innan den träffade teleskopet. "Även om det kanske inte hade hjälpt, var det mordiskt tänkt av dem att inte göra något åt den..." förklarar Paul Harmelin vid Kalmars forskarinstitut allvarligt. Polisen, å andra sidan, är aktivt involverade i kometfrågan, och anser att, då kometernas kvantitet enligt astronomerna är mycket stor, det enda alternativet vore att spränga hela universum för att kunna förhindra framtida kometnedslag. "Vad har ni tänkt annars? Spränga Ukraina? Skulle det göra saken bättre?" säger komissarie Kent Agent upprört. Rektorn hävdar att man måste lyssna till sitt hjärta innan man gör något annat. "Jag svär vid min själ att det gör gott..." klargör han.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0